február 7

 SLOBODA , 7.ročnik

Pomôcky: farbičky 11 druhov farieb 2x, 10x farby, 20x štetec, 10x pohár, 1jedna šatka na oči, 1 špagát


Negatívna sloboda: Som slobodný, ak nie som priviazaný o budú alebo nie som vo väzení; teda neexistuje šikana a nadvláda. Sú to situácie, keď slobodní sme, ale napriek tomu nemôžeme konať, lebo nemáme možnosť vlastnej sebarealizácie, možnosť byť osobou s vlastnými zámermi a cieľmi. 

Pozitívna sloboda : že máme vo vlastnej moci svoj osud. Môžeme sa realizovať, lebo vieme a sme schopní a kompetentní. Tieto dve formy slobody si však často odporujú, lebo pokým budem vedieť, budem schopný, budem mať zdroje, vyžaduje to mnoho disciplíny, snahy a odriekania.

Hra: Žiaci slobodne vytvoria páry. Následne vysvetlíme, že páry v živote často vznikajú náhodne a preto využijeme metódu náhodného párovania . / farbičky prinesiem/

Učiteľ každému páru veľký papier avšak nie všetky potreby pre maľovanie.

1/ farby, dva štetce, vodu

2/ nedostane vodu, 2 štetce, farby

3/ len jeden, štetec, farby

4/ nedostane žiadne štetce, vodu farby

5/ kto maľuje má zaviazané oči šatkou;, farby ,2 štetce, voda

6/ spolu zviazané ruky, ľavá jedného žiaka o pravú ruku druhého a maľuje, ten, čo má priviazanú pravú ruku (ak je pravák), farby , štetce, voda

7/ďalší pár musí počas tvorby len mlčať, nerozprávať sa atď.

Učiteľ vyzve žiakov, aby namaľovali slobodu. Každý má nejakú predstavu slobody, slovami to vie vyjadriť. Umenie je len iný kód vyjadrovania, tak ako to urobiť? 10 min. by malo stačiť.

Podnety na reflexiu:

⦁ Namaľovali ste, čo ste chceli? Ak nie, prečo?

⦁ Znižovalo vaše schopnosti, ak ste mali iné podmienky ako iná dvojica? Ak ste postrádali farby, vodu, štetec, zrak, nemožnosť komunikácie medzi sebou, priviazané ruky atď., ako ste to vnímali? Vašu slobodu to zužovalo, či rozširovalo?

⦁ Vadilo vám, že sa musíte prispôsobiť predstave svojho „spolumaliara“ v páre? Kto maľoval sám, považoval to za výhodu?

Reflexia morálnych hodnôt:

⦁ Je sloboda dôležitá? Kedy je človek slobodný? Ako definovať slobodu? (Sloboda je ...)

⦁ Rodí sa človek slobodným? Čo a kedy znižuje/obmedzuje slobodu človeka?

⦁ Končí sloboda jednotlivca tam, kde začína sloboda druhého človeka alebo?

⦁ Má možnosť voliť medzi možnosťami ten, kto je slobodný? Ak volí, má niesť za svoje rozhodnutie aj zodpovednosť? Kedy a voči komu? Kedy zodpovednosť nenesie a je vtedy slobodný?


Komentáre

Obľúbené príspevky