január 9
Novoročné predsavzatia...
Žiaci sedia v kruhu a neformálne sa rozprávame o vianočných prázdninách. / darčeky, cestovanie, vtipné zážitky../
Potom sa ich spýtam, o januárových predsavzatiach, či si nejaké dali. Ak nevedia, vysvetlím. Malo by súvisieť s osobným rozvojom alebo zlepšením vzťahov alebo pomoc druhým.
Každý napíše jedno reálne predsavzatie na tento rok. Keďže nežijeme len v bubline , napíšu jedno predsavzatie aj pre svet. Čo želajú tomuto svetu.
Rozdelenie do menších skupín: / v každej skupine by mal byť jeden, ktorí vie spievať alebo hrať divadlo/ úloha: Vytvorenie rapovej pesničky zo všetkých predsavzatí, ktoré v skupine napísali.
Záver: prezentácie
Konflikt...
Na tabuľu napíšem slovo : Konflikt - žiaci dopisujú, čo ich prvé napadne...
Konflikty sú prirodzenou súčasťou života každého z nás. Prepletajú sa našim životom a vo väčšej či menšej miere
ho ovplyvňujú. Je normálne, že sa v bežnom kontakte s ostatnými ľuďmi stretávame s konfliktami.
Každý z nás máme odlišné potreby, záujmy a postoje, vychádzajúce z našej osobnosti a situácie,
v ktorej sa nachádzame. Je nevyhnutné, že v priebehu svojho života (a to väčšinou dennodenne)
narazíme na iného človeka alebo ľudí s rozdielnymi potrebami a záujmami, ktoré sú s našimi v konflikte.
Konflikty vždy boli, sú a budú. Je dobré naučiť sa s nimi žiť tak, aby sme boli schopní využívať ich pozitívnu
stránku a dosahovať nový súlad v medziľudských vzťahoch i vo vlastnom osobnostnom rozvoji.
Nápomocné býva poznanie, čo vlastne konflikty sú, ako vznikajú, aké poznáme efektívne
a tvorivé stratégie riešenia konfliktov a ako si ich osvojiť.
HRA: Rozdelíme skupinu na dve polovice. Jednu skupinu pošleme von z miestnosti a druhú necháme
v miestnosti. Inštrukcia pre skupinu vonku: Vašou úlohou je dosiahnuť, aby skupina, ktorá je vnútri, sa na tomto mieste (najlepšie niekde za rohom za dverami, aby nebolo to miesto vidno cez dvere miestnosti) postavila plece pri pleci do jedného radu a pozerala sa pred seba. Vtedy ste úlohu splnili a môžete mi to prísť povedať. To, akým spôsobom to urobíte, záleží iba na vás. Povolené je všetko. Ak chcete, tak sa poraďte. Máte na splnenie úlohy 15 minút vrátane porady.
Inštrukcia pre skupinu vnútri: Vašou úlohou je dosiahnuť, aby skupina, ktorá je vonku, sa na tomto mieste
(najlepšie za rohom, aby nebolo to miesto vidno cez dvere miestnosti) postavila plece pri pleci do jedného radu
a pozerala sa pred seba. Vtedy ste úlohu splnili a môžete mi to prísť povedať. To, akým spôsobom to urobíte,
záleží na vás. Povolené je všetko. Ak chcete, tak sa poraďte. Máte na splnenie úlohy 15 minút vrátane porady.
ROZBOR : Nechajte jednu aj druhú skupinu porozprávať, čo všetko vymysleli, aby dostali druhú skupinu
na „svoje” miesto. Spýtajte sa ich, či chceli vedieť, akú úlohu mala druhá strana a či sa na to spýtali
a akú dostali odpoveď. Spýtajte sa ich, či chceli alebo nechceli povedať druhej strane, čo majú dosiahnuť oni.
Prečo im to nechceli povedať? Čo by stratili? Spýtajte sa ich, či vám vedia povedať o čo išlo v tejto aktivite?
Išlo o to kto vyhrá alebo išlo „len” o to, aby každý dosiahol svoje? Čo im pomohlo k tomu, aby dosiahli svoj cieľ?
Čo im v tom bránilo? Ako sa prejavovalo ich súperenie a nedôvera voči druhej strane?
Metodické poznámky
Priebeh aktivity môže byť búrlivý. Skupiny budú vymýšľať spôsoby, ako tých „druhých” dostať na to miesto,
kde majú stáť. Povoľte všetko okrem telesného ubližovania. Môže sa stať, že si skupiny zvolia zástupcov,
ktorí budú vyjednávať za nich. Môže sa stať, že po nejakom čase stratia skupiny motiváciu,
lebo nebudú vedieť riešiť vzniknutú situáciu. Podporte ich, že situácia je riešiteľná, nech sa skúsia poradiť.
Prípadne im pomôžte viesť ich poradu, ale to naozaj len vtedy, ak je skupina bezradná a vy veľmi chcete,
aby cvičenie dokončili aspoň s čiastočným úspechom. Môže sa stať, že za skupinu všetko rozhodne jeden člen
skupiny a ten povie druhej skupine, nech sa postavia na to miesto a všetci ho poslúchnu, aj keď nevedia prečo.
TYPY KONFLIKTU
1.intrapersonálny – je vnímaný jednotlivcom ako konflikt vnútorný. Väčšinou predstavuje rozpor medzi požiadavkami, ktoré okolie kladie na jednotlivca. Vnútorný konflikt môže vzniknúť aj pri morálnych a etických dilemách.
2.interpersonálny – vzniká medzi dvoma jednotlivcami a líši sa poľa vzťahu formálnej závislosti medzi účastníkmi konfliktu. Na medziľudský konflikt vplývajú faktory ako napr. osobnostné a povahové črty, štýl vedenia ľudí, komunikácia, rozhodovacie moci a pod.. Tento typ konfliktu je najbežnejším prejavom konfliktu na pracovisku.
3.intraskupinový – je jedným z prejavov skupinovej dynamiky a môže mať na skupinu deštrukčný vplyv. Veľakrát je len bežným prejavom fungovania skupiny alebo tímu, nakoľko je zvýšená komunikácia medzi členmi.
4.interskupinový – vzniká medzi väčšími skupinami aj vo svojej podstate najkomplexnejší, lebo naň vplýva najväčšie množstvo vnútorných a vonkajších činiteľov a ako taký sa musí pozorne riešiť. Na dynamiku skupín vplýva konflikt tak, že umocňuje vnútro skupinovú kohéziu, podporuje pocit spolupatričnosti medzi členmi a umožňuje členom skupín jednoduchšie sa identifikovať so skupinou
PSYCHOLIGICKÉ DELENIE
Konflikt vzťahov je konflikt, ktorého zdrojom je vzťah samotný. Predstavte si milostný trojuholník.Konfliktu záujmov sa zdrojom stáva existencia záujmov zúčastnených. Priateľka chce ísť „ dnes večer, keď je finále ligy majstrov, do divadla.. Záujmom manželky je kultúrne a spoločenské vyžitie sa, mojim záujmom je pivo, televízor a dobrý futbal.
Konflikt hodnôt je konflikt súvisiaci s našou výchovou, ale i náboženskou preferenciou a kultúrou, ktorej hodnoty sme si vzali sa svoje. Lekár odmietne vykonať potrat, branec odmietne absolvovať základnú vojenskú službu, či presvedčený vegetarián odmietne krájať mäso na guľáš. Kolízie a kolízne reakcie nastávajú, ak dôjde k stretu s inými hodnotami. Kolízna reakcia býva rovnako emotívna, ako pri iných typoch konfliktov, ale riešenie je často zložitejšie (dokážem zmeniť, či poprieť svoje hodnoty, alebo hodnoty toho druhého?)
Štrukturálny konflikt: Predstavte si, že vo firme kde pracujete, dôjde k organizačnej zmene. Figúrky na šachovnici sa poposúvajú a začnú vznikať kolízie spokojných s nespokojnými. Ide o konflikt, ktorého zdroj nájdeme v zmene štruktúry, alebo v štruktúre samotnej.Konflikt informácií: Internety nám priniesli množstvo informácií, s ktorými nevieme pracovať. Tie ktoré vyhovujú nášmu naturelu, presvedčeniu, hodnotám, či záujmom berieme za svoje bez podrobnejšieho skúmania a overovania. Iné, ktoré sú v rozpore s našim aktuálnym stavom podrobujeme tvrdej kritike.
Podľa toho aký má konflikt DOPAD na organizáciu ho členíme na:
pozitívny – je taký, ktorý inšpiruje ku zmene a podnecuje výmenu názorov aj súťaživosť a ako taký prispieva k progresu. Účastníci tohto konfliktu sa snažia nájsť riešenia a aktívne sa zúčastňujú na zmene, ktorú konflikt vyprovokoval. Poukazuje na chyby a nedostatky a má pozitívny prínos pre ľudí a pre sociálne prostredie, v ktorom sa jeho účastníci nachádzajú. Príkladom môžu byť vedecké tímy alebo krúžky kvalít.
negatívny (deštrukčný či dysfunkčný) – podnecuje súťaživosť medzi zúčastnenými stranami, narúša vzťahy a dôveru medzi stranami a spôsobuje frustráciu zúčastnených strán, stagnáciu a zníženú produktivitu práce na pracovisku. Vyvoláva nezdravú súťaživosť a vedie k tomu, že zúčastnené strany nie sú ochotné spolu komunikovať a pracovať. V prípade, že na pracovisku tento typ konfliktu prevláda, môže viesť k výraznému dlhodobému poklesu produktivity, pracovnej nespokojnosti a k nízkej až nulovej motivácii.
Poznáme 5 základných STRATEGIÍ riešenia konfliktov:
Spolupráca – v tejto stratégii sa účelne spája tak vysoký stupeň sebapresadzovania, ako aj vysoká kooperatívnosť. Obidve strany hľadajú taký prístup ku konfliktu, že otvorene predstavia svoje záujmy, ciele a sú ochotní nájsť spoločné riešenie, ktoré bude uspokojovať obidve strany - Vyhrávajú obe strany.
Kompromis – aj keď je populárny, nie je ideálny. Táto stratégia sa vyznačuje stredným stupňom seba-presadzovania a stredným stupňom spolupráce. Každý z účastníkov konfliktu musí čiastočne ustúpiť, aby sa dosiahlo prijateľné riešenie. Táto stratégia je po stratégii spolupráca asi najprijateľnejšia stratégia riešenia konfliktov. Obidve strany však musia veľa obetovať v záujme uzatvorenia dohody čo môže znamenať - prehru pre obidvoch.
Prispôsobenie – Stratégia sa vyznačuje nízkym stupňom sebapresadzovania a vysokým stupňom kooperatívnosti. Jedna z konfliktných strán ustúpi, prispôsobí sa a snaží sa uspokojiť požiadavky druhej strany. Táto stratégia však môže v sebe skrývať aj určitý náznak manipulácie. Ustupujem, aby som v budúcnosti mohol od terajšieho víťaza v konflikte žiadať možnú vyššiu protihodnotu (sociálny úver )- Jedna strana vyhráva.Súťaženie (vynucovanie) – vyznačuje sa vysokým stupňom sebapresadzovania a nízkym stupňom kooperácie. Účastníkovi konfliktu záleží výlučne na dosiahnutí svojho cieľa. Z krátkodobého hľadiska môže byť táto stratégia úspešná, ale z dlhodobého hľadiska je využívanie tejto stratégie neefektívne. - Jedna strana vyhráva, druhá prehráva.
Vyhnutie sa – úniková stratégia. Zúčastnená strana si myslí, že by v záujme uzatvorenia dohody musela obetovať príliš veľa, preto uprednostňuje žiadnu dohodu. - Obe strany strácajú.
NEZABUDNI:1) Tvoj oponent nie je nepriateľom, ale partnerom pri hľadaní pravdy.
2) Snaž sa porozumieť druhému.
3) Tvrdenie bez vecných dôkazov nevydávaj za argument.
4) Neodbiehaj od témy.
5) Nesnaž sa mať za každú cenu posledné slovo.
6) Neznižuj osobnú dôstojnosť oponenta.
7) Nezabúdaj, že dialóg vyžaduje disciplínu.8) Nezamieňaj dialóg s monológom
Preferovaný štýl riešenia konfliktov
V nasledujúcej úlohe vypracuj „Dotazník preferovaného štýlu riešenia konfliktov“. Tento dotazník ukáže, že správanie v medziľudských konfliktoch môžeme rozdeliť do 5 základných štýlov:
KORYTNAČKA – únikový štýl (vyhýbanie sa riešeniu konfliktu) – prehra pre A, prehra pre B ŽRALOK – súťaživý štýl (presadenie sa jednej strany) – výhra pre A, prehra pre B
MEDVEDÍK – prispôsobivý štýl (prispôsobenie sa druhej strane) – prehra pre A, výhra pre B LÍŠKA – kompromisný štýl (kompromis) – A aj B si rovnako delia zisky aj straty
SOVA – integračný štýl (DOHODA) – výhra pre A, výhra pre B
Žiadny z týchto spôsobov zvládania konfliktov sa nehodí pre všetky konfliktné situácie a je preto potrebné zvážiť, ktorému štýlu správania dáme v tej ktorej situácii prednosť.
Inštrukcia: Predstav si situáciu, v ktorej máš iné záujmy ako partner. Ako zvyčajne reaguješ na túto situáciu? Na nasledujúcich stranách je niekoľko párov tvrdení, popisujúcich možnú reakciu v takejto situácii. Zakrúžkuj v každom páre písmeno A alebo B podľa toho, ktoré tvrdenie je pre tvoje správanie viac charakteristické. V mnohých prípadoch pod možnosťou A ani B nenájdeš správanie, ktoré je pre teba typické. V tom prípade si vyber odpoveď, ktorá sa ti viac páči.
1. A. Stáva sa, že nechávam na iných, aby prebrali zodpovednosť za riešenie problému.
B. Skôr než rokujem o veciach, v ktorých sa nezhodneme, snažím sa zdôrazniť tie, v ktorých sme zajedno
2. A. Snažím sa nájsť kompromisné riešenie. B. Snažím sa zohľadniť všetky záujmy
3. A. Zvyčajne vytrvalo sledujem svoje zámery. B. Niekedy sa snažím upokojiť druhú stranu a tým udržať náš vzťah.
4. A. Snažím sa nájsť kompromisné riešenie. B. Niekedy obetujem svoje vlastné záujmy záujmom inej osoby.
5. A. Zásadne vyhľadávam pomoc iných pri vypracúvaní riešenia problému. B. Snažím sa urobiť všetko pre to, aby som sa vyhol zbytočnému napätiu.
6. A. Snažím sa vyhnúť nepríjemnostiam. B. Snažím sa presadiť svoj názor.
7. A. Snažím sa „odložiť problém“, kým nemám viac času, aby som si ho premyslel. B. Dokážem sa vzdať svojho názoru a osvojiť si názor iný.
8. A. Zvyčajne vytrvalo sledujem svoje zámery. B. Snažím sa okamžite otvorene prerokovať všetky svoje záujmy a problémy.
9. A. Domnievam sa, že kvôli rozdielom v názoroch sa netreba vždy znepokojovať. B. Snažím sa zo všetkých síl, aby som dosiahol svoje.
10. A. Som vytrvalý v sledovaní svojich cieľov. B. Snažím sa nájsť kompromisné riešenie.
11. A. Snažím sa okamžite otvorene prerokovať všetky svoje záujmy a problémy. B. Niekedy sa snažím upokojiť druhú stranu, a tak udržať náš vzťah.
12. A. Niekedy sa vyhnem názoru, ktorý by mohol vyvolať kontroverziu. B. Som ochotný ustúpiť, ak ustúpi aj druhá strana.
13. A. Navrhujem strednú cestu. B. Trvám na svojom stanovisku.
14. A. Poviem svoj názor a som zvedavý na názor druhej strany. B. Snažím sa ukázať druhej strane logickosť a výhodnosť môjho stanoviska.
15. A. Niekedy sa snažím upokojovať druhých, a tak udržať naše vzájomné vzťahy. B. Snažím sa urobiť všetko pre to, aby som sa vyhol napätiu.
16. A. Snažím sa nezraniť city iných ľudí. B. Snažím sa presvedčiť iné osoby o výhodách môjho stanoviska.
17. A. Obyčajne som vytrvalý v sledovaní svojich cieľov. B. Snažím sa urobiť všetko pre to, aby som sa vyhol napätiu.
18. A. Ak to urobí inej osobe radosť, nevyvraciam jej názory. B. Som ochotný čiastočne dať za pravdu druhému, ak on dá čiastočne za pravdu mne.
19. A. Snažím sa hrať „s otvorenými kartami“. B. Riešenie problému sa snažím odložiť, kým nemám čas premyslieť si ho.
20. A. Okamžite sa snažím zaoberať rozdielmi medzi nami. B. Snažím sa o otvorenú bilanciu ziskov a strát pre obidvoch z nás.
21. A. Pri rokovaniach sa snažím brať do úvahy priania iných ľudí. B. Mám vždy sklon k priamej diskusii o probléme.
22. A. Snažím sa nájsť kompromisné stanovisko, ktoré je v strede medzi jeho a mojím stanoviskom. B. Presadzujem svoje záujmy.
23. A. Často sa usilujem o uspokojenie záujmov všetkých strán. B. Stáva sa, že nechávam na iných, aby prebrali zodpovednosť za riešenie problému.
24. A. Ak je stanovisko partnera pre neho veľmi dôležité, snažím sa vyjsť mu v ústrety. B. Snažím sa veci riešiť kompromisom.
25. A. Snažím sa ukázať druhej strane logickosť a výhodnosť môjho stanoviska. B. Pri rokovaní sa snažím brať do úvahy aj záujmy inej osoby.
26. A. Navrhujem strednú cestu. B. Takmer vždy sa snažím uspokojiť záujmy všetkých zúčastnených.
27. A. Niekedy sa vyhnem stanovisku, ktoré by mohlo vyvolať kontroverziu. B. Ak to urobí inej osobe radosť, nevyvraciam jej názory.
28. A. Zvyčajne som vytrvalý v sledovaní svojich záujmov. B. Zvyčajne hľadám pomoc iných pri vypracúvaní riešení.
29. A. Navrhujem strednú cestu. B. Domnievam sa, že kvôli rozdielom v názoroch sa netreba vždy znepokojovať.
30. A. Snažím sa nezraniť city iných. B. Vždy sa zverím s problémom druhému človeku, takže ho môžeme vyriešiť.
VYSVETLENIE
KORYTNAČKA – únikový štýl Korytnačky sa skrývajú do svojich pancierov aby sa vyhli konfliktu. Vzdávajú sa jednak svojich cieľov, rovnako tak medziľudských vzťahov. Snažia sa zostať mimo konfliktu za každú cenu. Veria, že je beznádejné pokúšať sa konflikt riešiť. Cítia sa bezmocné, uchyľujú sa pod ochranu svojho panciera. Sú presvedčené, že je jednoduchšie sa konfliktu vyhnúť než sa mu postaviť. Kedy je vhodné používať únikový štýl? Ak je celá konfliktná záležitosť triviálna alebo existujú dôležitejšie a naliehavejšie záležitosti. Ak vnímame situáciu tak, že nie je šanca pre uspokojenie našich záujmov. Ak chceme nechať ľudí „vychladnúť“ a znovu získať perspektívu jednania. Ak potrebujeme získať ďalšie informácie pre efektívne riešenie konfliktu. Ak môžu druhí vyriešiť konflikt efektívnejšie. ŽRALOK – súťaživý štýl Žraloky sa pokúšajú prekonať svojich oponentov tým, že ich presviedčajú k prijatiu ich riešenia. Ich ciele sú pre nich maximálne dôležité, zatiaľ čo vzťahy pre nich majú spravidla menší význam. Snažia sa dosiahnuť víťazstvo za každú cenu. Nestarajú sa o záujmy a potreby druhých ľudí, ani ich príliš neakceptujú. Žraloky vnímajú konflikty tak, že jeden je vždy víťazom a druhý porazený. Víťazstvo im prináša pocit zadosťučinenia, prehra naopak pocit slabosti. Často používajú aj neférové správanie sa – snažia sa napádaním, prevahou, či zastrašovaním vyhrať. Kedy je vhodné používať súťaživý štýl? Ak je dôležité rýchle a rozhodné jednanie. Pri „životne dôležitých“ záležitostiach. Proti ľuďom, ktorí zneužívajú nesúťaživé jednanie.
MEDVEDÍK – prispôsobivý štýl Pre medvedíkov sú medziľudské vzťahy nesmierne dôležité, viac než ich vlastné ciele. Prajú si, aby ich druhí prijímali a mali radi. Myslia si, že konfliktu sa treba radšej vyhnúť v prospech harmónie. Vzdávajú sa svojich cieľov, aby „ochránili“ vzťahy. Kedy je vhodné používať prispôsobivý štýl? Ak prídeme na to, že sme sa pomýlili – takto môžeme dokázať svoju slušnosť a rozumnosť.
Ak sú dané záležitosti pre ostatných obzvlášť dôležité, ak vedú k uspokojeniu druhých a k získaniu spolupráce. Ak chceme budovať sociálny kredit pre budúce záležitosti. Ak je mimoriadne dôležité udržať stabilitu a harmóniu.
LÍŠKA – kompromisný štýl Líšky sa zaujímajú o svoje vlastné ciele i o vzťahy s druhými iba do určitej miery. Hľadajú kompromis. Vzdávajú sa časti svojich cieľov a presviedčajú druhého, aby urobil to isté. Hľadajú také riešenie konfliktov, kde obe strany niečo získajú a niečo stratia. Sú ochotné čohosi sa vzdať, aby vznikol priestor pre obojstranný úžitok. Kedy je vhodné používať kompromisný štýl? Ak sú ciele dôležité, ale nestoja za úsilie alebo možný rozvrat v prípade použitia viac sebapresadzujúcich sa spôsobov. Ak sledujú protivníci s rovnakou pozíciou vzájomne sa vylučujúce ciele. K dosiahnutiu dočasných cieľov v zložitých a komplexných záležitostiach. K dosiahnutiu efektívneho riešenia v časovom tlaku. Ako náhrada, ak nie je spolupráca ani súťaživosť možná.
SOVA – integračný štýl/ DOHODA/ Sovy si vysoko cenia svoje vlastné ciele, ako aj vzťahy s ostatnými. Vidia konflikty ako problémy, ktoré treba zvládnuť. Hľadajú riešenia, pri ktorých dosiahnu rovnako vlastné ciele, ako aj ciele ostatných účastníkov konfliktu. Sovy vnímajú konflikt ako nástroj k zlepšeniu vzťahov medzi ľuďmi, pretože dôjde ku zníženiu napätia medzi nimi. Snažia sa o diskusiu, ktorá uspokojí všetkých účastníkov konfliktu. Udržujú dobré vzťahy. Nie sú spokojné dovtedy, kým nenájdu vhodné riešenie, Zároveň nie sú spokojné, kým nepríde k odstráneniu všetkých negatívnych emócií. Kedy používať integračný štýl?/DOHODU/? Ak sú záujmy oboch strán natoľko dôležité, že kompromis nestačí. Keď výsledok riešenia má mať dlhodobý charakter. Ku zlúčeniu pohľadov ľudí s rôznou perspektívou. Pri „spracovaní“ pocitov a odhalení skutočnej podstaty, keď doterajšia neznalosť narúšala vzťahy.
Komentáre
Zverejnenie komentára