september 7

ETIKA 7     / SEPTEMBER/        Ľudská dôstojnosť 

Ľudské práva sú v krajinách Európskej únie zadefinované v Charte základných práv EÚ. Patrí tam napríklad právo na život, osobnú slobodu a bezpečnosť, slobodu prejavu, svedomia, spolčovania, právo zhromažďovania a iné. Jedným zo základných ľudských práv je:

1. Ľudská dôstojnosť je nedotknuteľná. Musí sa rešpektovať a ochraňovať.

2. Každý má právo na rešpektovanie svojej telesnej a duševnej nedotknuteľnosti.

3. Ľudské telo ani jeho časti nesmú byť v medicíne využívané pre účely dosiahnutia zisku.

4. Nikoho nemožno mučiť ani podrobovať neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestu.

5. Nikoho nemožno držať v otroctve alebo nevoľníctve.

6. Od nikoho nemožno vyžadovať, aby vykonával nútené alebo povinné práce.

7. Obchodovanie s ľudskými bytosťami je zakázané.

Aktivity: Vysvetliť pojem hendikep a uviesť jeho príklady vo vlastnom živote, prijať jedinečnosť každej ľudskej bytosti, preukázať empatický postoj k hendikepovaným. Žiaci identifikujú podstatu pojmu hendikep vo vzťahu k integrite osobnosti a prijmú zodpovednosť konania voči znevýhodneným ľudským bytostiam. 

Aktivita1: pravák a ľavák: Jeden z dvojice sa postaví pred lavicu a dá si ruku za chrbát (dá si za chrbát vždy tú ruku, ktorou píše, čiže pravák si dá pravú, ľavák ľavú). Na lavici je položená taška naplnená knihami, zošitmi, desiatou, fľašou na pitie a inými predmetmi. Žiak musí tieto veci vybrať len jednou rukou (pravák ľavou rukou, ľavák pravou rukou) a následne vrátiť tieto veci naspäť do tašky, opäť len jednou rukou. Takto sa to opakuje aj pri druhom žiakov

Aktivita2 : zakryté uši: Dvojica stojí/sedí oproti sebe. Jeden zo žiakov si zakryje uši (napríklad slúchadlami). Druhý žiak má na kartičkách napísané slová, ktoré potichu vyslovuje pred spolužiakom a ten sa snaží uhádnuť, o aké slovo ide. Slová sú: BANÁN, HELIKOPTÉRA, RADIÁTOR, MAPA, CUKRÍK, INTERNET, USB, LAVICA, atď

REFLEXIA: . Žiaci reagujú na aktivity a na otázky: Čo sa vám páčilo/ nepáčilo?

Čo bolo pre vás náročné pri aktivitách s hendikepmi? Akým problémom ste museli čeliť?

Aktivita 3 – /náhradná/ Aktivita práca v skupine : Predstavte si... Žiaci si zapisujú na papier svoje nápady, myšlienky a postrehy. Učiteľ číta:  Predstavte si:

1. Idete na nákup na kolieskovom vozíku:/ ste vozíčkar/. S akými problémami ste sa stretli od svojho odchodu z domu, počas cesty, pri nakupovaní, cestou späť- až po príchod domov.

2. Máte 160 kilogramov:  V čom vás to obmedzuje, čo všetko nemôžete robiť?...

Komentáre

Obľúbené príspevky