október 9

  1. Debata a diskusia: 

  2. Diskusia: Neformálna výmena názorov, kde cieľom je zdieľať myšlienky a názory bez nutnosti dospieť k záveru. 

  3. Debata: Formálna výmena názorov, kde sú jasne stanovené pravidlá a cieľom je presvedčiť druhú stranu alebo dospieť k záveru. 

  • Charakteristiky diskusie: Otvorená a flexibilná. Zameraná na zdieľanie a pochopenie rôznych perspektív. Menej formálna, bez prísnych pravidiel. 

  • Charakteristiky debaty: Štrukturovaná a formálna. Zameraná na argumentáciu a presvedčovanie. Má jasné pravidlá a časové limity. 

  • Tu sú argumenty pre a proti téme: Máme morálnu povinnosť chrániť životné prostredie? Argumenty pre: Intergeneračná zodpovednosť: Máme povinnosť chrániť životné prostredie pre budúce generácie. Znečistenie a klimatické zmeny ovplyvňujú zdravie a životné podmienky tých, ktorí prídu po nás. 

    1. Existenciálna hodnota: Príroda má inherentnú hodnotu. Ochrana biodiverzity a ekosystémov je dôležitá pre ich vlastnú existenciu, nielen pre ľudí. 

    1. Zdravie a blahobyt: Zdravé životné prostredie priamo ovplyvňuje naše zdravie. Znečistenie a degradácia prírody vedú k chorobám a znižovaniu kvality života. 

    1. Sociálna spravodlivosť: Klimatické zmeny a ekologické problémy najviac postihujú chudobné a zraniteľné komunity. Chrániť životné prostredie je aj otázka spravodlivosti. 

    1. Etická povinnosť voči ostatným druhom: Ľudia majú morálnu zodpovednosť chrániť iné druhy pred vyhynutím a narušovaním ich habitatov. 

    2. Argumenty proti: 

    1. Ekonomické náklady: Ochrana životného prostredia môže vyžadovať značné investície a náklady, ktoré nie všetky krajiny alebo spoločnosti môžu znášať. 

    1. Právo na rozvoj: Niektoré krajiny môžu argumentovať, že majú právo na rozvoj a využívanie svojich prírodných zdrojov, aby zlepšili životné podmienky svojich obyvateľov. 

    1. Morálna subjektivita: Nie všetci súhlasia s názorom, že životné prostredie má rovnakú hodnotu ako ľudské práva, čo môže viesť k rôznym pohľadom na morálnu povinnosť. 

    1. Dlhodobé vs. krátkodobé ciele: Mnohí ľudia môžu mať tendenciu prioritizovať krátkodobé potreby (napr. zamestnanosť, ekonomický rast) pred dlhodobými ekologickými cieľmi. 

    1. Vedecké neistoty: Niektorí môžu argumentovať, že existujú vedecké nejasnosti o závažnosti klimatických zmien, čo sťažuje morálne povinnosti voči ochrane životného prostredia. 

    Etické implikácie: 

    • Zodpovednosť: Morálna zodpovednosť voči prírode a ostatným bytostiam. 

    • Spravodlivosť: Rovnako zdieľaná zodpovednosť medzi rozvinutými a rozvojovými krajinami. 

    • Udržateľnosť: Dlhodobé plánovanie a hodnotenie, čo je najlepšie pre všetkých. 

    • Dôvera: Potreba budovať dôveru vo vedecké poznatky a v politické rozhodnutia týkajúce sa životného prostredia. 

    Argumenty pre domáce úlohy: 

    1. Posilnenie učenia: Domáce úlohy pomáhajú študentom opakovať a upevňovať učivo, čím zvyšujú porozumenie a retenciu informácií. 

    1. Rozvoj zodpovednosti: Pravidelné plnenie domácich úloh učí študentov zodpovednosti, organizácii a time managementu. 

    1. Príprava na budúcnosť: Domáce úlohy pripravujú študentov na budúce štúdium a prax, kde sa často vyžaduje samostatná práca a plnenie úloh. 

    1. Individuálny pokrok: Umožňujú učiteľom sledovať pokrok jednotlivých študentov a prispôsobiť výučbu ich potrebám. 

    1. Podpora rodinnej interakcie: Domáce úlohy môžu podporiť zapojenie rodičov a rodiny do vzdelávania, čo môže posilniť učenie a motiváciu študentov. 

    Argumenty proti domácim úlohám: 

    1. Stres a tlak: Mnoho študentov pociťuje stres z množstva domácich úloh, čo môže viesť k vyhoreniu a negatívnemu vplyvu na ich zdravie. 

    1. Nerovnaké podmienky: Nie všetci študenti majú rovnaké podmienky na vykonávanie domácich úloh (napr. prístup k technológii, tichému prostrediu), čo môže viesť k nespravodlivému hodnoteniu. 

    1. Obmedzený čas na iné aktivity: Príliš veľa domácich úloh môže obmedziť čas študentov na záujmové aktivity, športy alebo sociálne interakcie, ktoré sú tiež dôležité pre ich rozvoj. 

    1. Menej motivácie: Pre niektorých študentov môžu byť domáce úlohy demotivujúce, najmä ak nezodpovedajú ich záujmom alebo schopnostiam. 


Kompliment
- pochvala, pozitívne vyjadrenie o vlastnostiach, vzhľade alebo činnosti pochválenej osoby. Často ide len o prejav zdvorilosti (je zdvorilé hovoriť iným, že im to pristane, je zdvorilé pochváliť chutné pohostenie, pekný byt a pod.), niekedy však ide len o konverzáciu, ktorá má komunikujúcich navzájom pozitívne naladiť (prvé slová o peknom byte, kam vchádzame a pod.). 
Nesprávne vyslovený kompliment môže vyznieť aj urážlivo, prípadne je urážlivý úmyselne („Dnes vyzeráš výnimočne dobre, ale dalo ti to asi zabrať, však?“). 
Prijatie komplimentu – je jedno, či je kompliment úprimný alebo neúprimný, prijímame ho ako zdvorilosť a zdvorilo poďakujeme (ak je to vhodné, s úsmevom). Rovnako reagujeme, ak nám niekto lichotí (lebo napríklad niečo potrebuje), poďakujeme mu za jeho pozornosť a tým je vec vybavená, nie sme mu nič dlžní. Ak nevieme prijať kompliment, môžeme sa cítiť druhému zaviazaní (a možno práve to chce). 
Dávanie komplimentu – pochvalu vyslovujeme sebavedomo a zreteľne, chválenej osobe sa pri tom pozeráme do očí, aby vedela, že to myslíme vážne. Komplimentom chválime na človeku vždy niečo konkrétne


2/ Hra na speed dating:2 kruhy . Musia byť páry. Vonkajší kruh dáva kompliment vnútornému. Po 1 minute sa vymenia. Pokiaľ sa všetci nevystriedajú. Potom sa vnútorný kruh vymení s vonkajším. To isté.
3/ Aktivita : najkrajší kompliment. Každý mi napíše meno na papier. Odovzdá. Decká si jedno meno vylosujú. Z druhej strany lístočka mu napíšu komplinet. Odovzdajú to danému žiakovi. Potom dáme všetky komplimenty na nástenku/ meno nie je vidieť/ a decká určia najkrajší kompliment.

Komentáre

Obľúbené príspevky