november 8
ETIKA 8 NOVEMBER 4 prevencia šikana
V rámci zdravého životného štýlu je dôležitá aj osobná psychická pohoda.
Hra na úvod:
Každý dostane 2 lístočky , kde bude napísané áno a nie. Na otázku : Cítiš sa v pohode vo svojej triede? Odpovedz áno alebo nie. Odpoveď hoď do kravičky. Spočítame a zistíme “ klímu v triede”
V našej kultúre sa používa na vyjadrenie nepohody spojenie: „Nie som vo svojej koži!“ alebo iné vyjadrenie, keď sa nám zdá, že ten iný je v zlej situácii: „Nechcel by som byť v jeho koži!“ A zasa keď niekomu niečo v dobrom závidíme, povieme: „Byť tak na tvojom mieste!“ alebo „Mať tak tvoje problémy!“ Všetky tieto vyjadrenia poukazujú na jedno: že vieme spolu s druhými zdieľať ich prežívanie. Ak sme pozorní, vieme si predstaviť, a ak sme citliví, vieme aj spolucítiť v dobrom i v zlom.
AKTIVITA:
1. Žiaci sedia v kruhu spolu s učiteľom.
2. Po úvode učiteľ rozdá žiakom list s predtlačeným textom. Sú na ňom uvedené rozmanité situácie, v ktorých sa môžu ľudia ocitnúť.
3. Žiak sa má nad každou z nich zamyslieť, pokúsiť sa predstaviť si: – ako sa môžu cítiť ľudia v týchto situáciách, – keby ich mal osloviť, ako by zneli ich prvé dve vety.
4. Žiaci si zapisujú svoje myšlienky. Práca môže trvať 15 minút.
5. Pokračujeme vo veľkej skupine, jeden zo žiakov píše na tabuľu ku každej situácii predstavy prežívania, ktoré mu žiaci diktujú. Tak získame ku každej situácii viacero možností s prevahou základných možných pocitov, ktoré ju sprevádzajú. Žiaci sa takto navzájom obohacujú o svoje postrehy.
6. Prácu ukončíme diskusiou prostredníctvom otázok.
- Ako sa vám páčilo cvičenie?
- Nachádzali ste sa už niekedy v takýchto situáciách - či už ako hlavní hrdinovia, alebo svedkovia situácie?
- Ktorá zo situácií bola pre vás najnáročnejšia na vcítenie sa, ale aj na prihovorenie sa osobe?
- Čo myslíte, čo najviac potrebujú títo ľudia?
Skupina môže pracovať efektívne, lebo ide o situácie iných ľudí, i keď žiakom môžu pripomínať ich vlastné. Narušenie môžeme očakávať od niektorých žiakov, ktorí sa pri jednotlivých situáciách budú snažiť byť vtipní a budú „púšťať hlášky“ smerom ku konkrétnym spolužiakom s tým, že sa to týka ich.
Predstav si, čo asi cíti človek v danej situácii? Ako by si sa mu prihovoril? Ako by zneli ich prvé dve vety?
1/ Vynikajúci učiteľ, ktorého žiaci milujú, sa ocitne v situácii, keď ho opustí manželka s deťmi.
2/ Spolužiak/ spolužiačka je šikanovaný/á pre svoj zovňajšok,. Dnes znova prišiel oblečený v tých istých “ smiešnych” veciach a nezúčastnene počúva poznámky „frajerov“ z triedy.
3/ Bezohľadný chlapec, ktorý doteraz viacerých okolo seba ponižoval a rôznym spôsobom urážal, je v mimoriadnej situácii – dozvedel sa, že jeho mama je nevyliečiteľne chorá.
4/ Dievča, ktoré je objektom sexuálneho obťažovania zo strany spolužiakov, nevie sa brániť a má chuť radšej nechať školu ako byť medzi takými spolužiakmi, avšak rodičom to nechce povedať, lebo si s nimi nerozumie.
5/ Matka, ktorá vidí, ako jej syn fajčí, pije a chodí po nociach.
6/ Chlapec/ dievča ako ty sa práve zaľúbil a čaká na prvé rande.
Komentáre
Zverejnenie komentára