január 8
Novoročné predsavzatie, 01
Hra: pravda a lož.
Žiaci na papier na píšu 2 zážitky z Vianoc. Budú rozdielne a zároveň bude jeden pravdivý a druhý lož.
Sedia v kruhu a každý ich nahlas povie. Ostatní hádajú / zdvihnutím ruky/, ktorý zážitok je pravdivý. Na konci, kto najviac uhádne správne, dostane malú sladkú odmenu.
druhá časť: Novoročné predsavzatie.
Povieme si, čo to znamená a každý si na druhú stranu papiera napíše svoje reálne novoročné predsavzatie.
Prevencia šikana, 02
HRA: Tvorba triedneho loga
Žiaci spoločne vytvárajú logo triedy, čo
učiteľovi vhodné podmienky na sledovanie dynamiky žiackeho kolektívu. Na základe monitorovania triedy môže rozpoznať známky začínajúceho šikanovania alebo prebiehajúceho násilného správania voči jednotlivcovi alebo skupine žiakov.
Učiteľ realizuje krátky brainstorming na tému „čo je to logo“. Spolu so žiakmi definuje pojem „logo“ a napíše na tabuľu jeho základné charakteristiky.
Učiteľ zadá žiakom úlohu, aby spoločne vytvorili logo svojej triedy.
Učiteľ pozoruje žiakov pri práci a svoje pozorovania zapisuje do kontrolného hárka Logo.
Kým žiaci logo prezentujú, učiteľ ich pozoruje a zapisuje si podnety.
Učiteľ vyhodnotí pozorovania a stanoví si stratégiu riešenia situácie.
HRA: Aké indiánske meno by ste priradili…
Žiaci zhodnotia charakterové vlastnosti spolužiakov pomocou vopred pripravených indiánskych mien a krátkych charakteristík a pomôžu učiteľovi vytvoriť si predstavu o dynamike a klíme v triede.
Učiteľ rozdá žiakom dotazník Indiánske mená a vyzve ich, aby sa nepodpisovali.
Učiteľ vysvetlí pravidlá hry: „Budeme Indiáni žijúci v spoločenstve, kde má každý svoje miesto. Indiáni si dávajú mená, ktoré charakterizujú ich povahu a správanie. A to teraz spravíme aj my.“
Učiteľ upozorní žiakov, aby si mená a charakteristiky najprv prečítali, dôkladne sa nad nimi zamysleli a až potom k nim pripísali mená spolužiakov.
Učiteľ vysvetlí žiakom, že ak sa niektoré charakteristiky v triede nevyskytujú, stačí ich preškrtnúť. Následne zabezpečí, aby bolo v triede ticho a aby žiaci medzi sebou nekomunikovali.
Učiteľ vyzbiera dotazníky a spýta sa žiakov, ako sa cítili pri ich vypĺňaní. Spýta sa ich, s ktorým indiánom, resp. indiánskym menom, by sa najradšej kamarátili.
Učiteľ vyhodnotí dotazníky. Relevantné sú charakteristiky, pri ktorých sa viackrát objavuje to isté meno.
HRA: Mýty a fakty o šikanovaní
Počas aktivity budú mať žiaci možnosť zamyslieť sa nad najčastejšími mýtmi o šikanovaní,
vyhodnotiť ich, vyhľadať a spoznať reálne situácie a reflektovať ich.
Učiteľ rozdelí žiakov do dvojíc alebo trojíc. Maximálny počet je 12 skupín
(podľa počtu realizovaných mýtov).
Každej skupine učiteľ rozdá jeden z mýtov o šikanovaní z doplnkového materiálu Mýty a fakty.
Skupiny si pripravia vyjadrenia k jednotlivým prideleným mýtom, zodpovedajú otázky
a pripravia argumentáciu na podporu svojho názoru. Žiaci môžu používať zariadenia pripojené
na internet.
Žiaci postupne čítajú jednotlivé mýty. Najskôr dá učiteľ priestor reagovať tým žiakom,
ktorí prečítaný mýtus hlbšie nerozoberali.
Následne na mýtus reaguje skupina, ktorá ho analyzovala, takže v prípade potreby vie poopraviť
prvotné reakcie spolužiakov.
HRA: Ako predísť šikanovaniu
Žiaci sa oboznámia so šikanovaním a anonymne vyhodnotia vlastné skúsenosti a zážitky, ktoré sa s ním spájajú.
Učiteľ si pripraví materiál tvrdenia Názorová škála a vyzve žiakov, aby sa premiestnili do pripraveného priestoru. Vysvetlí im, že jedna strana (napr. vľavo) predstavuje absolútny súhlas s tvrdením a druhá (napr. vpravo) absolútny nesúhlas.
Učiteľ postupne číta tvrdenia a vyzýva žiakov, aby na základe svojich pocitov zaujali miesta na názorovej škále.
Žiaci sa v reakcii na tvrdenia premiestňujú podľa svojich preferencií a názorov.
Učiteľ postupne číta všetky tvrdenia.
Žiaci zaujmú svoje miesta a učiteľ každému rozdá pracovný list Trieda bez šikanovania.
Žiaci vyplnia pracovné listy so zameraním na tvrdenia o šikanovaní.
Učiteľ pracovné listy vyzbiera.
Učiteľ opätovne rozdá pracovné listy tak, aby nijaký žiak nedostal svoj pôvodný pracovný list.
Učiteľ prečíta tvrdenie z pracovného listu a vyzve žiakov, ktorí majú v rozdanom pracovnom liste tvrdenie s označením áno, aby sa postavili.
Učiteľ postupne číta jednotlivé položky z pracovného listu a žiaci sa podľa odpovedí v pracovnom liste postavia alebo zostávajú sedieť.
Týmto spôsobom prejdú všetky tvrdenia. Žiaci tak vidia okamžitú prezentáciu skúseností so šikanovaním vo svojej triede.
Učiteľ uzatvorí aktivitu výzvou, aby žiaci pri spozorovaní alebo zažívaní šikanovania neboli ľahostajní a informovali o nej niekoho dospelého, ideálne zamestnanca školy.
Komentáre
Zverejnenie komentára