november B 9
Na tabuľu napíšem slovo : Konflikt - decka dopisujú, čo ich prvé napadne...
Konflikty sú prirodzenou súčasťou života každého z nás. Prepletajú sa našim životom a vo väčšej či menšej miere
ho ovplyvňujú. Je normálne, že sa v bežnom kontakte s ostatnými ľuďmi stretávame s konfliktami.
Každý z nás máme odlišné potreby, záujmy a postoje, vychádzajúce z našej osobnosti a situácie,
v ktorej sa nachádzame. Je nevyhnutné, že v priebehu svojho života (a to väčšinou dennodenne)
narazíme na iného človeka alebo ľudí s rozdielnymi potrebami a záujmami, ktoré sú s našimi v konflikte.
Konflikty vždy boli, sú a budú. Je dobré naučiť sa s nimi žiť tak, aby sme boli schopní využívať ich pozitívnu
stránku a dosahovať nový súlad v medziľudských vzťahoch i vo vlastnom osobnostnom rozvoji.
Nápomocné býva poznanie, čo vlastne konflikty sú, ako vznikajú, aké poznáme efektívne
a tvorivé stratégie riešenia konfliktov a ako si ich osvojiť.
HRA: Rozdelíme skupinu na dve polovice. Jednu skupinu pošleme von z miestnosti a druhú necháme
v miestnosti. Inštrukcia pre skupinu vonku: Vašou úlohou je dosiahnuť, aby skupina, ktorá je vnútri, sa na tomto mieste (najlepšie niekde za rohom za dverami, aby nebolo to miesto vidno cez dvere miestnosti) postavila plece pri pleci do jedného radu a pozerala sa pred seba. Vtedy ste úlohu splnili a môžete mi to prísť povedať. To, akým spôsobom to urobíte, záleží iba na vás. Povolené je všetko. Ak chcete, tak sa poraďte. Máte na splnenie úlohy 15 minút vrátane porady.
Inštrukcia pre skupinu vnútri: Vašou úlohou je dosiahnuť, aby skupina, ktorá je vonku, sa na tomto mieste
(najlepšie za rohom, aby nebolo to miesto vidno cez dvere miestnosti) postavila plece pri pleci do jedného radu
a pozerala sa pred seba. Vtedy ste úlohu splnili a môžete mi to prísť povedať. To, akým spôsobom to urobíte,
záleží na vás. Povolené je všetko. Ak chcete, tak sa poraďte. Máte na splnenie úlohy 15 minút vrátane porady.
ROZBOR : Nechajte jednu aj druhú skupinu porozprávať, čo všetko vymysleli, aby dostali druhú skupinu
na „svoje” miesto. Spýtajte sa ich, či chceli vedieť, akú úlohu mala druhá strana a či sa na to spýtali
a akú dostali odpoveď. Spýtajte sa ich, či chceli alebo nechceli povedať druhej strane, čo majú dosiahnuť oni.
Prečo im to nechceli povedať? Čo by stratili? Spýtajte sa ich, či vám vedia povedať o čo išlo v tejto aktivite?
Išlo o to kto vyhrá alebo išlo „len” o to, aby každý dosiahol svoje? Čo im pomohlo k tomu, aby dosiahli svoj cieľ?
Čo im v tom bránilo? Ako sa prejavovalo ich súperenie a nedôvera voči druhej strane?
Metodické poznámky
Priebeh aktivity môže byť búrlivý. Skupiny budú vymýšľať spôsoby, ako tých „druhých” dostať na to miesto,
kde majú stáť. Povoľte všetko okrem telesného ubližovania. Môže sa stať, že si skupiny zvolia zástupcov,
ktorí budú vyjednávať za nich. Môže sa stať, že po nejakom čase stratia skupiny motiváciu,
lebo nebudú vedieť riešiť vzniknutú situáciu. Podporte ich, že situácia je riešiteľná, nech sa skúsia poradiť.
Prípadne im pomôžte viesť ich poradu, ale to naozaj len vtedy, ak je skupina bezradná a vy veľmi chcete,
aby cvičenie dokončili aspoň s čiastočným úspechom. Môže sa stať, že za skupinu všetko rozhodne jeden člen
skupiny a ten povie druhej skupine, nech sa postavia na to miesto a všetci ho poslúchnu, aj keď nevedia prečo.
Komentáre
Zverejnenie komentára