marec 8

 Medzinárodný deň žien, marec01


mdž je medzinárodne uznávaný sviatok stanovený OSN k výročiu štrajku 15 000 newyorských krajčírok v roku 1908. Tieto bojovali za zrušenie povinného desaťhodinového pracovného času, proti nízkym mzdám a zlým pracovným podmienkam.

História:

Matriarchát

Údajne v prvých historických fázach vývoja človeka, ľudského spoločenstva, ktoré sa označuje ako matriarchát, bola žena uctievaná a mala dôstojné spoločenské postavenie. Matriarchát bolo spoločenstvo charakteristické nadvládou a dominanciou žien nad mužmi. Matriarchálne spoločenské štruktúry boli charakterizované vysokou mierou voľnosti, rovnosti medzi ženou a mužom a uctievaním materstva a prírody.


Patriarchát

S rozvojom triednych spoločností a patriarchátu vzniká množstvo povier o biologických zvláštnostiach žien, predpisov a zákazov o pohlavnom živote ženy, predstavy o poškvrnenosti ženy pôrodom a menštruáciou. Vznikajú rôzne bolestivé obrady a úkony zamerané na zasvätenie do dospelosti ako zbavenie panenstva, vyrážanie zubu, odseknutie z prsta…


Drastickejší spôsob znevažovania a deklarovania najnižšieho spoločenského postavenia ženy v ľudskej spoločnosti predstavuje prenasledovanie žien obvinených z tzv. čarodejníctva v 14. storočí – udavač ostal v anonymite, pri vyšetrovaní mučenie nariadil pápež Inocent IV. Pod zámienkou boja proti kacírom a čarodejniciam sa cirkev spolu so svetskou mocou zbavovala nepohodlných ľudí, najmä odvážnych žien, liečiteliek, predstaviteľov a predstaviteliek pokrokových názorov. TVRDILI napríklad, že ženy majú sklony k poverčivosti, žiadostivosti a márnivosti a keďže ženám chýba fyzická sila, hľadajú pomocníka v diablovi. Ženám pripisuje zabíjanie zvierat, ľudí, vyvolávanie chorôb, ničenie úrody.....


V 17. storočí boli najliberálnejšími postojmi voči ženám charakteristické Anglicko a Francúzsko. Vo Francúzsku vznikla prvá podoba feminizmu – emancipované ženy, ktoré kritizovali spoločenské pomery, mužskú hrubosť a autoritatívne správanie svojich manželov a otcov.


V 18. storočí, v období Veľkej francúzskej revolúcie, ktorá sa niesla v duchu hesla Sloboda, rovnosť, bratstvo a ktorej sa aktívne zúčastnilo veľa žien, neboli muži a ženy rovnoprávni. Vyhlásenie ľudských a občianskych práv platilo len pre mužov. Marie Olympe de Gouges uverejnila dokument Prehlásenie práv ženy a občianky, v ktorom požadovala rozšírenie všeobecných práv občanov aj o práva pre ženy. Bola popravená. Charles Fourier vyslovil prvý raz myšlienku, že v každej spoločnosti je stupeň emancipácie ženy meradlom celkovej emancipácie a stupňa vývoja spoločnosti.


V 19. storočí boli ženy poddané mužom. John Stuart Mill prirovnal situáciu žien k situácii otrokov a sluhov. Podľa neho „ak pripustí zákon príliš veľkú porobu jedného pohlavia nad druhým, prekáža tým nesmierne celému pokroku a vývoju ľudskej spoločnosti.“ Preto sa celé 19. storočie považuje za storočie emancipácie. Do 19. storočia možno hovoriť o absolútnej diskriminácii dievčat a žien v prístupe k vyššiemu vzdelaniu.

Až v roku 1861 zmaturovala prvá absolventka strednej školy, v roku 1875 bola promovaná prvá absolventka vysokej školy. V roku 1918 získali ženy v Československu volebné právo. Všeobecná konferencia o ľudských právach OSN v roku 1993 po prvý raz deklarovala zásadu: „ľudské práva sú aj ženské práva“.

Ženské práva sú ľudské práva znamená, že práva žien a dievčat sú integrálnou, neodcudziteľnou a neoddeliteľnou súčasť univerzálnych ľudských práv. Označenie ženské práva sa používa v prípade, keď sú práva ženám upierané alebo nenaplnené. Medzi témy súvisiace so ženskými právami zvyčajne patria: požiadavky na možnosť slobodného rozhodnutia; možnosť pracovať za primeranú odmenu.

úlohy v 4 skupinách: 

Ako sa zmenilo postavenie žien za posledných 100 rokov?

Sú dnes ženy a muži úplne rovní?

Aké sú strereotypy o mužoch a ženách s ktorými sa stretávame?

Prečo je dôležité, aby si muži a ženy boli rovní?


Bioetické problémy, marec 02


sú etické problémy týkajúce sa života a smrti (človeka, zvierat i všetkého živého; bios = život).

EUTANÁZIA je tzv. asistovaná samovražda, ktorou niektorí ľudia, trpiaci závažnými a nezvratnými chorobami, ukončujú svoje utrpenie a život. Hlavným úmyslom je ukončiť svoje utrpenie „dobrou“ smrťou. Asistujúci (napr. lekár) pomáha umierajúcemu, aby smrť nastala bez ďalších komplikácií (neodborným vlastným zásahom by nielenže nemusela nastať smrť, ale trpiaci by si mohol privodiť ďalšie utrpenie). Jedným z hlavných aspektov eutanázie je, aby umierajúci sám vyslovil želanie umrieť, kým je pri vedomí. Slovenský právny systém eutanáziu neumožňuje (nie je legálna).

INTERUPCIA  je umelé prerušenie tehotenstva prevedené lekárskym zákrokom. Podľa slovenských zákonov je legálna do 12. týždňa tehotenstva. Vykonáva sa na základe slobodného rozhodnutia ženy. Dôvodmi bývajú zdravotné problémy matky alebo plodu (vtedy môže byť vykonaná interupcia i po 12. týždni), otehotnenie na základe znásilnenia, finančné ťažkosti ženy a i. Interrupcia je často diskutovanou témou, existujú hnutia Pro-life a hnutia Pro-choice, ktoré sa zaoberajú najmä otázkami, kedy sa ľudská bytosť stáva ľudskou bytosťou, čo stojí v popredí: záujem dieťaťa, záujem matky, záujmy a hodnoty spoločnosti.

GÉNOVÁ  MANIPULÁCIA  je pozmenenie genetickej informácie (človeka alebo inej živej bytosti). Od druhej polovice 20. storočia vedci hľadajú rôzne spôsoby, ako by mohli zmenením génov odstrániť rôzne choroby, ako by raz mohli vypnúť „smrť“ alebo ako by mohli vylepšiť človeka (či iné živé tvory). Vedci po celom svete vykonávajú rôzne génové manipulácie na laboratórnych zvieratách, ale i na vírusoch a baktériách, aby raz mohli život ľudí zlepšiť (zmena vírusu k lepšiemu môže byť napríklad pre človeka aj prospešná). Génová manipulácia je spojená s mnohými rizikami, niektoré sa nemusia prejaviť v prvej generácii, iné nemusia byť viditeľné. Diskutuje sa aj o vplyve konzumovania geneticky modifikovaných potravín na zdravie ľudí a na ďalšie generácie. Taktiež sa diskutuje o vplyve geneticky modifikovaných rastlín (o potrebe používania pesticídov a hnojív) a o ich vplyve na biodiverzitu. Diskutuje sa o etických úskaliach možnej genetickej manipulácie s ľudskými embryami.

TREST SMRTI  je násilné ukončenie života človeka, ktorý sa niečím voči spoločnosti previnil. Trest smrti vykonáva štát na základe súdneho rozhodnutia (odsúdenie za obzvlášť závažný trestný čin – napríklad vraždu). V Slovenskej republike i v celej Európskej únii je trest smrti zakázaný a odmietaný.

OTÁZKY: 

Aké morálne dilemy/ výber medzi dvoma alebo viacerými alternatívami,/ môžu vzniknúť v medicíne a vede?

Kto rozhoduje o tom, čo je správne?

PRÁCA V SKUPINÁCH rozdelenie do 4.skupín. Každá skupina má jednu oblasť.

a/ Aké sú hlavné etické problémy tejto situácii?

b/ Aké sú hlavné argumenty pre a proti?

c/ Aký je váš postoj a prečo?

c/ Akú rolu zohráva náboženstvo, veda alebo právo?


EUTANÁZIA - dilemy: 

CYSTICKÁ FIBRÓZA: úprava DNA u nenarodených detí vedci vedia geneticky upraviť embryo. V rodinách, kde sa už vyskytla cystická fibróza, sa odporúča prenatálna preimplantačná diagnostika, čo je najnovšia metóda umožňujúca narodenie zdravého dieťatka, pri všetkých ťažkých genetických ochoreniach. Ide vlastne o bábätko zo skúmavky. Z ľudského embrya tvoreného 6 – 8 bunkami je možné odobrať 1 – 2 bunky a podrobiť ich molekulárno genetickému vyšetreniu. Do maternice sa vloží embryo bez génov CF alebo len s jedným génom. Tým sa vytvoria predpoklady na narodenie zdravého bábätka.


HUNTINGTONOVA CHOROBA: je dedičnou neurodegeneratívnou poruchou, ktorá vedie k odumieraniu mozgových buniek.Najčastejšími príznakmi sú mierne problémy s výkyvmi nálad alebo mentálnymi schopnosťami, často nasledované zhoršením koordinácie, či nestabilnou chôdzou. S postupom ochorenia sa nekoordinované, trhané pohyby stávajú zreteľnejšími. 

ALE niektorí rodičia chcú túto technológiu využiť na zvýšenie inteligencie detí, zmenu fyziologického vzhľadu/ farba očí, výška…/


OTÁZKA? Kde je hranica medzi liečbou a vylepšením človeka?

Mohlo by to viesť k nerovnosti? Iba bohatí ľudia môžu mať dokonalé deti?

TREST SMRTI -dilema: Vedci vedia spomaliť proces starnutia 150 rokov . Nie sú známe dlhodobé účinky.

Ako by to ovlyvnilo ekonomiku , životné prostredie, populáciu????





Duševné vlastníctvo , marec 03

Duševné vlastníctvo predstavuje majetok nehmotnej povahy, ktorý je výsledkom myslenia a tvorivosti. Môže ním byť napr. vynález, literárne či umelecké dielo, priemyselný dizajn, výkon umelca, obchodná značka, diplomová práca, obsah a adresa webovej stránky, spoločenská alebo počítačová hra

Úloha 1: kde sa stretávame doma s duševným vlastníctvom? Fim, hra, dizajn taniera, auto, hodiny , fotografia, časopis.... 

Úloha 2: kde a stretávame s porušovaním duševného majetku: predávanie pirátskych kópií, fake oblečenie , hodinky .... 

Úloha 3: Denník kreativity: nech si vyberú deň: 1, 3, ,16 20 

Vyberú si, čo chcú vytvoriť... 

Záver: prezentácie detí, čo vytvorili..... 

Aktivita na rozohratie: „Kreatívna reťaz“

Cieľ: Upozorniť žiakov na dôležitosť originality a tvorivosti, ktoré sú kľúčové pre dnešnú tému 

Priebeh aktivity:

Začiatok: Povedz žiakom, že ide o hru, ktorá bude testovať ich kreativitu. Každý žiak dostane 5 minút na to, aby si vymyslel nejaký originálny produkt alebo službu. Môže to byť čokoľvek – nový vynález, hračka, aplikácia, nový druh jedla alebo niečo úplne nezvyčajné.

Pravidlá:
Každý žiak si musí vymyslieť názov svojho produktu alebo služby (napr. „Super obuv pre rýchle chodenie“).

Potom musí opísať, ako tento produkt funguje alebo čo robí.

Ak je to možné, môže nakresliť logo alebo charakteristický znak svojho produktu na papier.
Diskusia:

Po tom, čo každý žiak predstaví svoj nápad, spýtajte sa:

„Čo je originálne na tomto nápade?“

„Mal byť tento nápad chránený?“
„Ako by sme mohli chrániť tento nápad, keby sa stal úspešným / právom /

Kto je vlastníkom tohto výrobku?

Čo je duševné vlastníctvo?

Duševné vlastníctvo predstavuje majetok /nehmotný/, ktorý je výsledkom ľudskej tvorivej činnosti alebo myslenia 

Čo všetko tam môže patriť?

Môže ním byť napr. vynález, literárne či umelecké dielo, priemyselný dizajn, výkon umelca, obchodná značka, diplomová práca, obsah a adresa webovej stránky, spoločenská alebo počítačová hra, .
Rozdelenie:

Autorské práva: Ochrana literárnych, umeleckých a vedeckých diel.
Patenty: Ochrana vynálezov.
Ochranné známky: Ochrana názvov, log, značiek.
Práva na dizajn: Ochrana vzhľadu produktov.

Obchodné tajomstvo / výrobné procesy/
Ak zostane čas: práca v skupinách

vytvorte piesen

báseň

umelecké dielo /logo/

produkt/ topanka, hračka…/

PRED ČÍM SA CHRÁNIME? /pirátske kópie, autori môžu profitovať zo svojich diel



Komentáre

Obľúbené príspevky